Mampuku-ji
jest buddyjską klasztorem zen i główną siedzibą szkoły zen obaku. Szkoła obaku
jest jedną z trzech szkół buddyzmu zen w Japonii, do których zaliczają się oprócz
niej również szkoły rinzai i soto.
Dwoma
wielkimi propagatorami nurtu zen w Japonii byli mnisi Eisai (1141-1215) oraz
Dogen (1200-1253). Eisai, po swoim powrocie z Chin w 1191 roku, założył szkołę
rinzai kładącą nacisk na zazen (siedzącą
medytację) oraz szukanie odpowiedzi na koan.
Dogen również pobierał nauki u chińskich mistrzów zen i po powrocie do Japonii założył
szkołę soto, kładącą nacisk na zazen,
zwłaszcza w formie shikantaza
(skupianie się tylko na siedzeniu).
Szkoła
obaku ma późniejszy rodowód i została zapoczątkowana w Japonii przez chińskiego
mistrza zen Yin-yuan, znanego pod japońskim imieniem Ingen (1592-1673). Łączy
ona praktykę medytacyjną zen z elementami nauki szkoły Czystej Krainy (szkoły jodo)
np. praktyka nembutsu (recytowanie
imienia Buddy Amidy).
Mistrz
Ingen pobierał nauki w klasztorze Wanfu (jap. Mampukuji), na górze Huangbo
(jap. góra Obaku), w prowincji Fujian w Chinach, zostając następnie jego opatem.
W 1654 roku przybył do Japonii wraz z towarzyszącą mu grupą chińskich uczniów, architektów,
artystów, rzemieślników i rozpoczął głoszenie swoich nauk. Szkoła obaku wywodziła
się z tych samych tradycji co japońska szkoła rinzai, jednak istniały pomiędzy
nimi różnice. Cechami praktyki szkoły obaku były: medytacja, koany, nembutsu, rygorystyczne przestrzeganie reguł monastycznych, praca wśród
zwykłych ludzi np. w czasie klęsk żywiołowych, utrzymywanie chińskiej tożsamości
kulturowej (język rytualny, wegetariańskie posiłki fucha ryori, szaty mnichów).
W
1661 roku mistrz Ingen założył klasztor Mampuku-ji położony na wzgórzu Obaku w
Uji na południe od Kioto. Wzorowana ona była na chińskim klasztorze Wanfu,
gdzie Ingen pobierał nauki i był opatem. Nazwa obu świątyń jest zapisywana dokładnie
tymi samymi znakami 黄檗山萬福寺 i w wymowie japońskiej brzmi ona
Obaku-san Mampuku-ji, co dosłownie oznacza Klasztor Mampuku-ji na Górze Obaku.
Ponadto, w rejonie nowo założonego klasztoru rosło wiele drzew korkowca
(phellodendron amurense), którego nazwa w języku japońskim brzmi obaku (黄檗).
Jest to jedna z podstawowych roślin w tradycyjnej medycynie chińskiej, używana również
jako żółty barwnik do tkanin i papieru.
Klasztor
został zbudowany w stylu architektonicznym chińskiej dynastii Ming i jego chiński
charakter wyróżnia go spośród innych świątyń zen w Japonii. Jest to rozległy
kompleks, gdzie główne budynki świątynne położone są w linii prostej i połączone
kamiennymi ścieżkami, a po bokach rozciągają się kamienne ogrody. Ponadto, główne
budynki połączone są z budynkami bocznymi zadaszonymi przejściami. Chiński
klimat klasztoru można poczuć, na przykład, w prowadzącej do kompleksu bramie
So-mon z jej dwupoziomowym dachem, wazie do spalania kadzidełek w pięknych, barwnych
kolorach, drewnianej rybie - na której wybijano godziny czy tez możliwości spróbowania
fucha ryori – chińskiego wegetariańskiego
jedzenia.
Mistrz
Ingen wprowadził też do Japonii i rozpowszechnił zwyczaj picia zielonej herbaty
typu sencha. W przypadku herbaty sencha zaparza się jej liście, w odróżnieniu
od sproszkowanej herbaty matcha stosowanej
w japońskiej ceremonii picia herbaty zwanej chado.
W Mampuku-ji praktykowano ceremonię picia herbaty zwaną senchado.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz