Daitoku-ji,
wraz z 22-ma podległymi klasztorami leżącymi w jego obrębie, tworzą ogromny
kompleks świątyń zen w mieście. Cztery spośród tych świątyń są stale otwarte
dla zwiedzających, inne otwarte są na kilka dni wiosną lub jesienią. Jednak w większości
klasztory, jako miejsce nauki i medytacji zen, są zamknięte dla zwiedzających.
Klasztor
Daitoku-ji po 1431 roku nie był częścią systemu Gozan („Pięciu Gór”),
hierarchicznej struktury popieranych i kontrolowanych przez państwo klasztorów
buddyjskich zen szkoły rinzai. Będąc pozbawionym opieki szogunatu znalazł
nowych patronów wśród kupców z miasta Sakai w pobliżu Osaki oraz panów
feudalnych daimyo. W XVI i XVII
niektórzy z daimyo fundowali w
Daitoku-ji swoje świątynie. Mistrzowie ceremonii herbacianej Sen no Rikyu oraz
Kobori Enshu tworzyli tutaj ogrody i pawilony herbaciane.
W
1582 roku Toyotomi Hideyoshi urządził w Daitoku-ji uroczystości pogrzebowe dla
swojego wielkiego poprzednika Oda Nobunagi, którego grób znajduje się w
świątyni Soken-in. W innej świątyni, Juko-in, znajduje się natomiast grób
mistrza ceremonii herbacianej, Sen no Rikyu, któremu Toyotomi nakazał popełnić
rytualne samobójstwo.
Klasztory
w kompleksie Daitoku-ji posiadają jedne z najciekawszych ogrodów zen w Kioto.
Daisen-in
W świątyni
Daisen-in znajduje się jeden z najsłynniejszych ogrodów zen w Japonii. W odróżnieniu od abstrakcyjnego w swoim charakterze
ogrodu Ryoan-ji, tutejszy ogród jest miniaturowym krajobrazem przypominającym chińskie
malarstwo tuszem z czasów dynastii Song. Z kompozycji głazów i krzewów wyobrażających
góry bierze początek utworzona ze żwiru „rzeka” płynąca do „Oceanu” białego żwiru.
W „rzece” znajdują się głazy o symbolicznym znaczeniu przypominające płynącą łódź,
żółwia czy żurawia. Istnieje wiele interpretacji symboliki ogrodu. Jedna z
bardziej popularnych mówi o łodzi życia płynącej do oceanu Nirvany. Świątynia wprowadziła
niestety zakaz fotografowania ogrodu.
Ryogen-in
Założona
w 1502 roku świątynia Ryogen-in chlubi się posiadaniem pięciu ogrodów. Wśród
nich znajdują się najstarszy ogród w kompleksie Daitoku-ji: stworzony z mchu ogród
Ryogin-tei oraz najmniejszy suchy ogród w Japonii Totekiku. Największy z jej ogrodów,
Isshiden, ma prosty wzór o przejrzystej buddyjskiej symbolice. Pagórek z mchu
symbolizuje Wyspę Żółwia, wysoka skała w rogu mityczną górę Horai, skały w
drugim rogu Wyspę Żurawia – wszystkie położone na oceanie białego żwiru.
Zuiho-in
Świątynia
Zuiho-in została założona w 1546 roku przez daimyo
(pana feudalnego ) z Kiusiu, Sorin Otomo. W 1578 roku, w wieku 48 lat, Sorin przyjął
chrzest od Jezuitów przybyłych wówczas do Japonii, przybrał imię Francisco i został
chrześcijaninem. Ten aspekt życia fundatora świątyni jest szanowany jako jej
dziedzictwo i jeden z dwóch ogrodów świątyni nosi nazwę „Ogrodu Krzyża”.
Znajduje się on z tyłu głównego budynku - głazy są tu ułożone w ten sposób, że tworzą
wzór asymetrycznego krzyża.
Główny
ogród, który możemy podziwiać z werandy budynku hojo, charakteryzuje się
energicznie zagrabionym piaskiem dającym wrażenie wzburzonego morza. Większość głazów
jest ustawiona pionowo wzmacniając to dynamiczne wrażenie.
Oba
ogrody zostały stworzone w latach 1960-tych przez słynnego japońskiego
architekta krajobrazu Mirei Shigemori (1896-1975).
Koto-in
Świątynia
Koto-in została założona w 1601 roku przez dowódcę wojskowego Hosokawa Tadaoki
(1563-1646). Bral on udział w walkach u boku Ody Nobunagi, Toyotomi Hideyoshi i
Tokugawy Ieyasu, które doprowadziły na początku XVII wieku do zjednoczenia
Japonii i założenia siogunatu Tokugawa. W późniejszych latach Hosokawa rozpoczął
nauki zen u opata Daitoku-ji Seigana i został mnichem. Był on również uczniem
mistrza ceremonii herbacianej Sen no Rikyu. Na terenie świątyni znajduje się pawilon herbaciany Shoko-ken.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz