W
okresie siogunatów Kamakura (1192-1333) i Muromachi (1336-1573) główne klasztory
buddyjskie zen szkoły rinzai były zorganizowane w system zwany Gozan (dosłownie
„Pięć Gór”, przy czym słowo „góra” jest tutaj synonimem słowa klasztor).
Była
to hierarchicznie zorganizowana struktura popieranych, sponsorowanych i
kontrolowanych przez siogunów klasztorów buddyjskich. Stworzona aby propagować
buddyzm zen w Japonii, wykorzystywana była przez kolejnych siogunów do kontrolowania
sytuacji w prowincjach oraz wdrażania prawa i nakazów.
System
ten, w ostatecznym kształcie z 1386 roku, dzielił klasztory na trzy klasy: gozan – należało do niej po pięć najważniejszych
klasztorów zen z Kyoto i Kamakury, jissatsu
- główne świątynie na prowincji i shozan -
pomniejsze świątynie prowincjonalne. Ponad nimi wszystkimi, jako najwyższy w hierarchii,
umieszczony był klasztor Nanzen-ji.
Klasztory
zen prosperowały pod patronatem siogunatu a filozofia zen wywarła ogromny wpływ
na ksztaltowanie się sztuki japońskiej: malarstwo tuszem, teatr Noh, ceremonię
herbacianą, ikebanę czy sztukę ogrodów. Ponadto, w świątyniach tych powstała „literatura
gozan” – poezja i proza w języku chińskim,
często o świeckiej tematyce, tworzone przez japońskich mnichów praktykujących
zen w klasztorach należących do systemu Gozan.
Nie
wszystkie świątynie zen należały do systemu Gozan. Nie należały do niego, na przykład,
tak duże i ważne klasztory jak Daitoku-ji (opuścił system) czy Myoshin-ji. W tych
klasztorach ponad aktywne życie kulturalne przedkładano surowe, wypełnione
medytacją życie klasztorne. Do systemu tego nie należały również (z niewielkimi
wyjątkami) świątynie zen szkoły Soto.
Nanzen-ji
został pierwotnie zbudowany jako pałac dla cesarza Kameyama, w którym zamieszkał
on po abdykacji w 1274 roku. W 1291 roku cesarz przekształcił pałac w świątynię
zen.
Do klasztoru
prowadzi ogromna brama San-mon, poświęcona pamięci tych, którzy zginęli w
walkach Tokugawy Ieyasu przeciwko Toyotomi Hideyori w Osace w latach 1614 -15. Budynek
hojo, będący siedzibą opata, pochodzi
z Pałacu Cesarskiego w Kioto i jest zbudowany w tradycyjnym stylu japońskim - jego
dach jest pokryty gontem z cyprysów a nie dachówką ceramiczną jak w przypadku większości
świątyń buddyjskich. Przy hojo
znajduje się kamienny ogród zen z okresu Edo, którego autorstwo przypisuje się
Kobori Enshu. Ogród ten w harmonijny sposób łączy swoją ograniczoną przestrzeń z
budynkami świątynnymi, dachami, odległymi wzgórzami i lasami, korzystając z
konceptu „pożyczonego krajobrazu”. Oprócz tego, na terenie świątyni znajduje się
kilka innych, pomniejszych ogrodów. W budynku hojo możemy podziwiać malowidła na przesuwanych drzwiach fusuma autorstwa Kano Genshin i Kano
Eitoku, a w połączonym przejściem budynku kohojo
malowidło Kano Tanyu „Tygrys pijący wodę”.
Kompleks
Nanzen-ji liczy w czasach obecnych 13 świątyń. Należy do niego klasztor
Nanzen-in, posiadający piękny ogród z okresu Kamakura ze stawem, biegnącą wokół
niego ścieżką, mchami i otaczającym lasem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz