Uraku-en
jest ogrodem w stylu japońskim mieszczącym jeden ze słynnych pawilonów
herbacianych Jo-an. Pawilon ten został zbudowany w 1618 roku przez Oda Uraku
(1547-1621), młodszego brata Oda Nobunagi.
Uraku był dowódcą wojskowym oraz mistrzem ceremonii herbacianej, uczniem
słynnego mistrza Sen no Rikyu. W późniejszych latach swojego życia zamieszkał w
rezydencji Shodenin Shoin, obok której zbudował pawilon herbaciany Jo-an, na
terenach świątyni Kennin-ji w Kioto. Oba budynki, Shodenin Shoin oraz Jo-an, zostały
w 1971 roku przeniesione do miasta Inuyama w prefekturze Aichi i umieszczone w
ogrodzie nazwanym od imienia Oda Uraku „Uraku-en”. W ogrodzie znajduje się
jeszcze jeden pawilon, zwany Gen-an, który jest repliką pawilonu zbudowanego
przez Uraku dla Toyotomi Hideyoshi. Jo-an jest uznany za Skarb Narodowy Japonii.
Jo-an
ma formę prostej, pokrytej strzechą chaty, o wielkości zaledwie 3,5 maty. Taki
typ wolno stojących pawilonów herbacianych, o rustykalnym charakterze, nosi nazwę
soan. Otoczony jest on niewielkim
ogrodem, do którego prowadzi brama Kaya-mon, z dachem pokrytym strzechą. Wyłożona kamieniami tobi-ishi ścieżka wiedzie do pawilonu i znajdującej się przed nim
studni. Obok stoi budynek Shodenin Shoin, gdzie Uraku mieszkał.
Niedaleko
znajduje się pawilon herbaciany Gen-an, z własnym niewielkim ogrodem, ławką dla
oczekujących gości i tsukubai –
kamiennym naczyniem z wodą, służącą do symbolicznego obmycia rąk i ust przez gości.
Niewielkie
ogrody otaczające pawilony herbaciane noszą nazwę roji (露地), co znaczy „zroszona ziemia”. Roji spełniają nie tyle funkcję ogrodu ile raczej wejścia do
pawilonu, duchowego przejścia z pełnego zgiełku świata zewnętrznego do
atmosfery wyciszenia i kontemplacji ceremonii herbacianej. Drzewa i rośliny rosnące
tutaj są najczęściej zimozielone i powściągliwe w swoim charakterze. Unika się
obficie kwitnących roślin i kwiatów, ponieważ ogród ma tworzyć atmosferę
wyciszenia. Dzieli się on zwykle na ogród zewnętrzny i wewnętrzny. Po wejściu
przez bramę, w ogrodzie zewnętrznym napotkamy ławkę dla gości gdzie mogą oni
przysiąść, odpocząć chwilę i obserwując ogród odpowiednio nastroić się do
ceremonii. Po znaku danym przez gospodarza goście przechodzą przez prostą,
bardziej symboliczną niż rzeczywistą, bramę wewnętrzną i po kamieniach tobi-ishi przechodzą do naczynia z wodą tsukubai, gdzie obmywają ręce i usta.
Teraz mogą już wejść do pawilonu przez niewielkie kwadratowe drzwi zwane nijiriguchi. W tym celu należy się głęboko
pochylić i praktycznie wejść do pawilonu na czworakach. Samurajowie musieli zostawić
swoje miecze na specjalnym stojaku znajdującym się na zewnątrz a cały akt wejścia
miał na celu okazanie pokory.
Charakterystycznymi
cechami ogrodów roji są właśnie:
bramy, kamienie po których się stąpa (tobi
ishi), kamienne latarnie (toro),
naczynia do ablucji (tsukubai).
Pawilony, do których te ogrody prowadzą, mają niewielką powierzchnię i rustykalny
charakter a całość przesiąknięta jest atmosferą wyrafinowanej prostoty i
spokoju.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz