W
okresie rządów siogunatu Tokugawa (1603-1867) trakt Nakasendo, biegnący ponad
500 km z Edo do Kioto, w swojej środkowej części przebiegał przez Alpy Japońskie
wzdłuż doliny rzeki Kiso. Pokrywał się on tutaj, na odcinku o długości ok. 70
km, ze wcześniej już istniejącym traktem zwanym Kisoji (木曽路).
Spośród 69 stacji odpoczynkowych na trakcie Nakasendo - 11 było położonych na
drodze Kisoji. Wśród nich najlepiej do dzisiaj zachowały się Tsumago-juku,
Magome-juku i Narai-juku.
Po
trakcie przemieszczano się głównie na piechotę a przedstawiciele wyższych klas
podróżowali w lektykach zwanych kago.
Z tego względu, co kilkanaście kilometrów budowano stacje odpoczynkowe gdzie
podróżni mogli odpocząć, zjeść, przenocować lub wymienić tragarzy. Na drodze
Kisoji położone one były w odległości 8-16 km od siebie. Tragarze pracujący w
danej stacji, mogli transportować ładunek tylko do sąsiedniej stacji a ich
stawka była odgórnie ustalana przez władze. Kobietom nie wolno było podróżować
samodzielnie i musiał towarzyszyć im mężczyzna.
Narai-juku
(奈良井宿),
położone w prefekturze Nagano na wysokości 935 m.n.p.m., było 34-tą stacją na
trakcie Nakasendo. Było ono ulokowane mniej więcej w połowie drogi pomiędzy Edo
a Kioto. Była to najwyżej położona
stacja na drodze Kisoji i wielu podróżnych zatrzymywało się tutaj na noc przed
przekroczeniem przełęczy Torii (1197 m.n.p.m.). Narai było jednym z najbogatszych
miasteczek na trakcie Kisoji i nosiło przydomek „Narai
tysiąca domów”(Naraisenken 奈良井千件).
Współczesne
Narai-juku ciągle zachowuje atmosferę dawnej stacji. Wzdłuż jednej ulicy,
będącej pozostałością dawnego traktu, stoją zachowane rzędy drewnianych
domów. Ich unikalną cechą architektoniczną,
niespotykaną w innych shukuba machi,
jest „przewieszające” się nad parterem pierwsze piętro budynku – wystaje ono
horyzontalnie ponad poziom parteru.
Droga,
wzdłuż której położone są domy, w odróżnieniu od Tsumago i Magome, jest otwarta
dla ruchu samochodowego. Przechadzając się nią napotkamy sklepy z pamiątkami,
restauracje, pensjonaty, udostępnione do zwiedzania domy, świątynie. Z wyrobów
lokalnych możemy kupić nurigushi –
grzebienie pokrywane laką i magemono
– okrągłe pojemniki wykonane z drewna cyprysów hinoki.
Drewno
hinoki, cenione ze względu na jego
wysoką jakość, było używane do budowy pałaców, świątyń czy chramów. Dolina Kiso
słynęła ze swoich cyprysów hinoki i
do dzisiaj do budowy chramów w Ise używa się właśnie drzew z tego regionu.
Niedaleko
Narai-juku położona była inna ważna stacja na trakcie – Kiso Fukushima. Znajdował
się w niej punkt kontrolny zwany seki
(関),
gdzie podróżni musieli okazywać pozwolenie na przejazd. W początkach swojego
rozwoju seki były miejscami gdzie
pobierano myto za używanie dróg a w okresie Edo zaczęły pełnić funkcje punktów
kontrolnych podróżnych. Sprawdzano w nich pozwolenia na przejazd, czy wśród
podróżujących nie ma kobiet wyjeżdzających bez zezwolenia z Edo, szukano
przemycanej broni a na Kisoji sprawdzano również ewentualny przemyt drewna z
cyprysów hinoki.
Większe
shukuba machi miały swoje własne
punkty kontrolne zwane bansho (番所),
które czuwały nad zachowaniem podróżnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz