Magome-juku
(馬籠宿),
położone w południowej części prefektury Gifu, było 43 stacją na trakcie
Nakasendo. Wzdłuż drogi biegnącej po stromym stoku, pomiędzy najwyższym i
najniższym punktem miasteczka, stoją odrestaurowane domy, które w XVIII wieku
służyły jako zajazdy i sklepy dla podróżnych. Ponieważ miasteczko było
zniszczone dwa razy w ogromnych pożarach w 1895 i 1915 roku, większość budynków
nie zachowała się w oryginalnym stanie i została odbudowana w XX wieku.
Położenie na stoku i związane z tym osadzanie domów na kamiennych podbudowach
nadają miasteczku jego specyficzny wygląd i urok.
Magome,
jak większość stacji odpoczynkowych na traktach, czyli shukuba machi (宿場町), położone jest wzdłuż jednej
ulicy – przebiegającego przez miasteczko dawnego traktu
Nakasendo. Zachowane zostały tutaj elementy typowe dla takich miasteczek.
Wchodząc do Magome w jego najniższym punkcie, napotkamy zachowany zakręt pod
kątem prostym zwany masugata (枡形).
Istnieją różne teorie dotyczące funkcji zakrętów masugata ale zasadniczo uważa się, że zakręty takie były zabiegiem
obronnym mającym na celu utrudnienie przesuwania się przeciwnika w przypadku
ataku na miasteczko. Shukuba machi
zapewniały odpoczynek, pożywienie i wymianę tragarzy konnych wielu ważnym
podróżnym jak na przykład feudalnym panom ziemskim daimyo. Zakręty masugata
miały utrudniać atak na miasteczko oraz na ważnych podróżnych, którzy się tu
zatrzymywali.
Zaraz
po tym zobaczymy joyato (常夜灯)
- latarnię, która paliła się całą noc. Takie kamienne latarnie umiejscawiano na
obu końcach miasteczek, zapalano po zapadnięciu zmroku i palono całą noc, aż do
świtu.
Wspinając
się po stoku w górę miasteczka miniemy główny zajazd zwany honjin, zajazd pomocniczy waki-honji,
zwykłe zajazdy hatago aż dotrzemy do
tablicy ze spisem praw i rozporządzeń tzw. kosatsuba.
Jest ona ulokowana przy drodze, tuż przy wjeździe do miasteczka od strony
Tsumago tak, aby wszyscy podróżni mogli ją przeczytać.
Największym
budynkiem w miasteczkach był główny zajazd zwany honjin (本陣), często ulokowanym w centrum
miasteczka, z ogrodzeniem i dużą bramą wjazdową. Nazwa honjin była również dziedzicznym tytułem właścicieli tych zajazdów,
którzy pełnili jednocześnie funkcje sołtysa/burmistrza miejscowości.
Reprezentowali oni interesy mieszkańców w kontaktach z siogunatem oraz byli
odpowiedzialni za przestrzeganie przez mieszkańców praw i rozporządzeń
wydawanych przez rządy Tokugawa.
W
Magome, w głównym zajeździe honjin,
urodził się najsłynniejszy mieszkaniec tej miejscowości - pisarz Shimazaki
Toson (1872-1943). Jego przodkowie prowadzili zajazd i pełnili funkcje głowy
miasteczka. Świat ten przestał istnieć wraz z końcem siogunatu Tokugawa, a
Shimazaki Toson dorastał i żył już w innej rzeczywistości. Upamiętnił on jednak
życie mieszkańców tych regionów w swojej powieści historycznej „Yoake Mae”,
(czyli Przed świtem). Na kilkuset stronach opisuje on zmiany zachodzące w
społeczeństwie japońskim w drugiej połowie XIX wieku, na przełomie okresów Edo
(1603-1867) i Meiji (1868-1912). Obecnie w zajeździe honjin mieści się jego muzeum.
Gdy
miniemy tablice kosatsu i podążymy
dalej drogą w górę, w kierunku przełęczy Magome, dojrzymy przy drodze nieduży
kamień z wyrzeźbioną parą ludzką, czyli dosojin
(道祖神).
Dosojin to bóstwa strzegące dróg i
podróżnych. Najczęściej przedstawiane były w postaci figur ludzkich rzeźbionych
w niedużych kamieniach umieszczanych przy drogach. Tutaj dosojin przybiera formę parę małżeńskiej. Takie kamienie można było
na przykład spotkać w odizolowanych częściach traktów lub w pobliżu przełęczy,
gdzie przychylność bóstw była podróżnym szczególnie potrzebna.
Z
Magome-juku można przejść dobrze utrzymanym szlakiem do Tsumago-juku częściowo
wyłożonym jak za dawnych czasów kamieniami zwanymi ishitatami. Część traktu, zwłaszcza na jego górskich odcinkach lub
przy przełęczach wyłożona była takimi kamieniami. Większość z nich uległa
zniszczeniu i nie zachowała się do czasów dzisiejszych, ale niektóre fragmenty
zostały odbudowane a oryginalne ishidatami
zachowały się jeszcze po drodze z Magome do Ochiai, 44-tej stacji na trakcie, w
pobliżu Shinchaya.
Miejsce
o nazwie Shinchaya było punktem odpoczynkowym w drodze pomiędzy tymi dwoma
stacjami. Takie punkty, tak zwane tateba,
były miejscami, gdzie podróżni pokonujący drogę zwykle pieszo mogli nabrać sił
i posilić się przed dalszą podróżą w znajdujących się tu herbaciarniach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz